Vetyä on veikattu yhtenä vahvana vaihtoehtona mm.raskaan liikenteen fossiilipolttoaineiden korvaajana. Mitenköhän asian laita on on veneilyssä? Mihin suuntaa veneilyssä mennään? Sähkömoottoreihin kyllä, mutta mistä siihen energia? Akuista vai polttokennoista vedyllä? Akkujen kehitys tuo varmasti halvempaa akkuteknologiaa, mutta miten on kehitys painon suhteen? Toki mikäli sähköntarve on vain satamamanöövereihin, niin akkukapasiteetin ei toki tarvitse olla kummoinen, mutta mukavaahan se olisi pläkässäkin edistää matkaa päästöttömästi hieman satamaa pidemmälle.
Mielenkiintoista kehitystä asiassa on kuitenkin vireillä! Yhtenä tälläisenä on brittikippari Phil Sharpin ottama kehitysloikka Oceanslab-veneellään tulevissa The Ocean Race ja Vendee Globe kisoissa. Veneen energiantuotanto on hoidettu vetyyn perustuvilla polttokennoilla. Hieno esittelyvideo antaa kyllä jälleen kerran hyvän muistutuksen siitä, että kaikista tärkein kisa voitettavaksi on kuitenkin kamppailu ympäristön puolesta.
https://youtu.be/boVz7J_01Aw
On varmasti vielä pitkä taival ennen kuin vety-sähkömottoreiden kaupallistaminen ja hinnat on saatu sellaiselle tasolle, että ne on koko kansan saavutettavissa, mutta pääasia on kuitenkin, että kehitystä tapahtuu!
Hieman joutuu siis vielä odottamaan ennen kuin Genesiksen saa konvertoitua polttokennoveneeeksi, toisaalta VP 2002 on lähes ikuinen, niin jonkun verran maltetaan odottaakin :D
Oceanslabin tarina menee kyllä seurantaan! https://oceanslab.world
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti