ST-fokka on ollut veneessä kiinni heinäkuun ajan. Kuinka purje sitten toimii käytännössä?
Käsittelyn kannalta purje on äärimmäisen helppo, senkun kääntää pinnaa, purje kääntää puolta itsekseen ja matka jatkuu. Täysin yhden henkilön yhden käden hoidettavissa.
Selvää toki on, että kevyellä tuulella purjepinta-alan pienuus tulee vastaan. Vaikutus matkanopeuteen korostuu mitä kevyempi keli on. Tuolloin varsinkin vendoissa kaipaa lisää potkua, jotta vene saisi käännöksen jälkeen vauhtia ja kölin puremaan. Täysmyötäiseen ST-fokka ei toimi, koska purje vaihtaa isopurjeen pyörteistä ja skuuttipisteen sijainnista johtuen puolta herkästi.
Jos kevyt keli on haasteellinen ST-fokalle, niin toisaalta reivikynnys nousee purjeella mukavasti. Eilen paluumatkalla Emäsalon kohdilla tuuli nousi n.6-8m/s puuskien ollessa lähemmäs 10m/s, vene kantoi purjeensa kryssillä reivaamatta todella hyvin. Tavoitteena oli ajaa venettä aika pystyssä levanki hieman laskettuna ja vauhti nousikin polaarien mukaiseksi lähelle 7 solmua. Kallistus saatiin jäämään n.15 asteeseen. Kun kurssi kääntyi hieman auki niin 7 solmuakin saatiin rikki. Ihan kelpo purje!
Kaiken kaikkiaan purje toimii siis hyvin 4-5m/s tuulista ylöspäin kryssistä sivumyötäiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti